علمVBT (Velocity Based Training) در واقع تمرین کردن براساس سرعت حرکت ورزشکاران می باشد .

 سرعت حرکت یک معیاری است که مربی میتواند تمرین های ورزشی را طراحی و برنامه ریزی کند , که یکی از مهمترین معیارها از آمادگی ورزشکاران در روز تمرین می باشد . اگر یک ورزشکار یک وزنه ایی را با یک سرعت بیشتر حرکت بدهد یعنی قدرتش بیشتر شده و در آن روز آمادگی بدنی بیشتری دارد و یا اگر ورزشکاری یک وزنه ایی که قبلا حرکت می داده را در یک روز با سرعت کمتر حرکت بدهد نشان میده که آمادگیش نسبت به روزهایی که قبلاً تمرین کرده کمتر شده و این یک معیار است که براساس آن مربیان می‌توانند وزنه یا هر تنظیمات دیگری را برای برنامه های ورزشی ورزشکاران تنظیم ‌کنند .

این موضوع یک علمی است که در علم تمرین حدود نیم ‌قرن سابقه دارد و داخل دانشگاه‌ها بر روی آن تحقیق میشود و روش‌های مختلف و ایده های مختلف را در برنامه‌های ورزشی تیم‌های حرفه‌ای جهان ایجاد کرده است .

حجم تمرین یعنی میزان سنگینی وزنه ، اگر شما سه ست پرس سینه را با ده حرکت با وزنه ده کیلویی اجرا کنید ، کل وزنی که برای پرس سینه جا به جا کردید 300 کیلو میشود .

یعنی 300 کیلو وزنه برای حرکت پرس سینه جا به جا کردید .

 چگالی تمرین به این معنی هست که شما این 300 کیلو را در چه زمانی جا به جا کردید ، مثلا اگر در 5 دقیقه اجرا کرده باشید ، چگالی تمرین شما 60 می شود .

حالا اگر ماه بعد 350 کیلو وزنه برای پرس سینه جابه جا کرده باشید ،حجم تمرین شما بالا رفته ، اما اگر این 350 کیلو را در 6 دقیقه اجرا کرده باشید ، چگالی تمرین شما 58 می شود .

یعنی نسبت به ماه قبل دو عدد کمتر ، و این یعنی فاجعه!!!!

ولی بعضی مربیا وقتی می بینند حجم تمرین بالا هست ، فکر میکنن شاگرد پیشرفت کرده , شما باید همیشه سعی کنید چگالی تمرین ها بالا باشد .

 بررسی حجم و چگالی تمرین قبلا به روش دستی انجام میشد ، اما الان روش های دقیق تری بوجود آمده ، یکی از دستگاههای پیشرفته و دقیق ، دستگاه پوش بند هست که همه باشگاه ها نیاز هست داشته باشند .

حرفه ایی ها که حتما و باید از این دستگاه تهیه کنند .

دستگاه پوش یکی از معتبرترین دستگاه هایی است که به مربی اجازه می‌دهد که علمVBT   (velocity based training) را به باشگاه‌ها وارد کنند .

معیار اصلی در مفهوم علمVBT (velocity based training) سرعت حرکت است , آن چیزی که دستگاه پوش در اختیار مربیان و ورزشکاران قرار میدهد , سرعت حرکت برای ورزش های مختلف که انجام می شود است ,  در خصوص این مورد باید گفت که قبل از دستگاه پوش دستگاههای دیگری بودند ولی به دقت این دستگاه نبودند و به این صورت اطلاعات و آگاهی را در اختیار مربیان و ورزشکاران قرار نمی دادند , ولی دستگاه پوش با فراهم آوردن این موضوع برای مربیان و ورزشکاران باعث می شود که آنها بتوانند اطلاعاتی را که قبلا نداشتند را از تمرینها به دست بیاورند و بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند , این میتواند بعنوان یک فیدبک , هم برای ورزشکاران در حین تمرین و هم برای مربیان مورد توجه قرار بگیرد و بعد از اینکه ورزشکاران تمرین خود را انجام دادند میتوانند برنامه های تمرینی آینده خود را براساس اون فیدبکی که دستگاه در اختیار شان قرار میدهد اصلاح و تغییر بدهند و حتی مربیان میتوانند برای هر ورزشکار بصورت فردی تنظیمات اختصاصی ایجاد کنند .

در واقع دو نکته اصلی که کاربرد مهم این دستگاه را برای مربیان و ورزشکاران فراهم می آورد این است که , اولا  جلوگیری و پیشگیری از آسیبها و صدمه های ورزش و ثانیا بهبود و ارتقاء عملکرد تمرینات ورزشکاران است , همان‌طور که گفته شد به عنوان مثال اگر ورزشکار در روز تمرین خود آماده نیست , مربیان می توانند از طریق آگاهی که این دستگاه در اختیارشان قرار می دهد مانند کمبود آمادگی یا کاهش آمادگی ورزشکار را به صورت آنلاین به دست بیارند و اگر نیازی به کاهش وزنه یا کاهش حجم برنامه های تمرین باشد همان موقع می‌توانند آن را اعمال کنند تا کمترین آسیب به ورزشکار وارد شود و از زود خسته شدن ورزشکار , در روز تمرین جلوگیری کنند .  

در غیر  این صورت اگر ورزشکاری برنامه‌هایی که  قبلا داشته را ادامه دهد و به دلیل اینکه آمادگی کمتری که در حین تمرین دارد , ممکن است باعث صدمه دیدن خود شود .

دستگاه پوش با فراهم آوردن این اطلاعات برای مربیان و ورزشکاران باعث می‌شود که آنها بتوانند این اطلاعات را داخل برنامه های ورزشی خود وارد بکنند و از صدمه ها و آسیب دیدگی های احتمالی جلوگیری کنند .

قسمت دوم هدف اصلی , انتظاری که از دستگاه پوش است , با استفاده از علمVBT (velocity based training) میتوان با مفهومی به عنوان specificity یعنی ویژه بودن و یا اختصاصی بودن بیشتر آشنا شد .

به این معنا که هر برنامه ورزشی اختصاصی برای هر ورزشکار , مثلاً یک ورزشکاری که فوتبال بازی میکند یا والیبال بازی می کند یا کاراته یا پینگ پنگ , برنامه های بدنسازی متفاوتی از یکدیگر دارند , این برنامه تمرینی به یک شکل نمیتواند باشد , که به همه شان بگوییم وارد باشگاه بشوند و هر چه میتوانند سنگین تر وزنه بزنند  .

علم VBT با استفاده از دستگاه پوش با فراهم آوردن این اطلاعات به مربیها کمک میکند تا بتوانند به صورت ویژه برای هر رشته ورزشی در هر سطحی تمرینها را برنامه ریزی و طراحی کنند , که باعث میشود تمرینات چون مختص به یک رشته ورزشی و حتی به یک ورزشکار میباشد را بصورت ویژه برای ورزشکاران در رشته خودشان ایجاد نمایند که حتما باعث افزایش رکورد , راندمان و بازدهی بیشتری برای ورزشکارها می شود .

حمید رضا بابایی شریف