منظور از  1RM  (One-repetition maximum) در واقع سنگین ترین وزنی که یک ورزشکار برای یک حرکت ورزشی میتواند بلند کند می باشد . بعنوان مثال حرکت پرس سینه را در نظر بگیریم ممکن است  من بتوانم 100 کیلو پرس سینه بزنم , شما ۲۰۰ کیلوگرم , ورزشکار المپیکی ۲۵۰ کیلوگرم  بلند کند و این یک معیاری از قدرت ورزشکار میباشد , هر چه سنگین تر باشد به این معنی است که ورزرشکار قویتر هست , حالا این 1RM  (One-repetition maximum)  برای حرکات مختلف تعریف می شود , برای مثال برای ددلیفت یا پرس سینه یا اسکات یا هر حرکت دیگر که داخل باشگاه انجام میشود عدد 1RM (One-repetition maximum)  مخصوص خود را دارد .

و این عددی هست که بسته به حرکت ورزشی , نوع رشته ورزشی , آمادگی جسمانی ورزشکار میتواند متفاوت باشد , یکی از هدف های اصلی که در برخی از رشته های ورزشی مثل پاورلیفتینگ یا فوتبال آمریکایی یا هاکی هدف این است که عدد 1RM (One-repetition maximum) برای ورزشکارها افزایش پیدا کند و این عدد ممکن است روز به روز تغییر پیدا کند . حتی ممکن است 1RM  (One-repetition maximum)  برای من امروز با فردا خیلی متفاوت باشد , بخاطر اینکه ممکن است آمادگی جسمانی من هر روز متفاوت باشد , اگر من کم بخوابم یا غذای خوبی نخورم ممکن است پایین یا بر عکس ممکنه رشد داشته باشد .

این تغییرات برای هر ورزشکار متفاوت است , به دلیل اینکه سنگین‌ترین وزنه ایی که یک ورزشکار میتواند برای یک حرکت ورزشی بلند کند نسبت به ورزشکار دیگر در همان رشته ورزشی تفاوت خواهد داشت , پس تست گرفتن هر روزه ورزشکار باعث خستگی و حتی به دلیل سنگینی وزنه احتمال صدمه دیدن و آسیب دیدگی ورزشکار هم بالا میرود , بخاطر همین مربیان نمی‌توانند از ورزشکار هر روز  بخواهند وزنه را اضافه بکنند تا اینکه متوجه بشوند 1RM چه مقدار است , دستگاه پوش این امکان را به مربیان و ورزشکاران می‌دهد که بتوانند بدون اینکه به خود آسیب بزنن و یا حتی باعث خستگی قبل از تمرین بشوند بتوانند به عدد 1RM (One-repetition maximum)  خود نزدیک شده و بهترین روز تمرینی را داشته باشند , به این معنا که دستگاه پوش از ورزشکاران می‌خواهد تا یکسری وزنه های  سبک تر را بلند کنند , برای مثال اگر پرس سینه من 100 کیلو هست دستگاه از من میخواهد که 40 یا 50 کیلو را بلند کنم  و براساس مقدار وزنه و سرعت حرکتی که در اون روز دارم , دستگاه می‌تواند تخمین بزند که سنگین‌ترین وزنه ایی که من میتونم بلند کنم چقدر هست .

این که چگونه این تخمین زده میشه مربوط میشه به یک مفهوم دیگه به نام load velocity profile  که در واقع همون مولفه “سرعت_ وزن” که یک نمودار خطی هست و به زبان ساده , هر چی که وزنه بیشتر باشد سرعت حرکت کاهش پیدا میکند , وزنه های سنگین را من نمی توانم با سرعت وزنه های سبک بلند کنم که کاملا قابل درک هم هست .

نکته جالبی که این نمودار برای ما دارد , این بود که این نمودار کاملا خطی هست , یعنی ما میتوانیم با استفاده از یکسری نقاطی که روی این خط وجود دارند نقاط دیگه اش را تخمین بزنیم و این امکان را میدهد که ما بتوانیم با استفاده از اطلاعاتی که روی وزنه های دیگر برای یک حرکت ورزشی هست , وزن 1RM یعنی سنگین ترین وزن را پیدا بکنیم .

این 1RM حالا چیزی هستش که از ورزشکار به ورزشکار متفاوته و همچنین از حرکت ورزشی به حرکت ورزشی یعنی 1RM اسکات من و پرس سینه من متفاوته به این معنا که اون نمودار خطی وزنه و سرعت برای من متفاوت هستش . حالا اگر من یک حرکت دیگه ایی مثل ددلیفت را بزنم یک نمودار دیگه ایی داره و اعداد دیگه ایی داره و اگر شما این کار را بکنید چون آمادگی جسمانی شما متفاوته اعداد مختلفی بوجود میاد .

دستگاه پوش این امکان را به مربیان میده که بتونن 1RM را برای هر کدام از ورزشکاران و برای هر رشته ورزشی که میخواهند حالا اون ورزشهایی که داخل لیست 1RM دستگاه پوش هست تخمین بزنن و این موردی هستش که مربی هایی که الان بصورت حرفه ایی دارند از این دستگاه استفاده میکنند این امکان را بهشون میده که هر هفته بتونن این اعداد را بگیرند , اولا نشون میده که ورزشکار در آن هفته چقدر آماه هستش و دوما اینکه این عدد 1RM در طول فصل بدنسازی چه تغییری میکنه آیا داره بالا میره یا پایین میاد و این تغییرات چجوری قابل  توضیح هستش .

 

حمید رضا بابایی شریف